جلسه نقد و بررسی استنداپ کمدی در چهارمین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد

جلسه نقد و بررسی استنداپ کمدی در چهارمین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد

در دومین روز از رویداد آموزشی طنز قلمه ویژه استان سیستان و بلوچستان، جلسه نقد و بررسی استنداپ کمدی هنرجویان با حضور استادان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر طنز حوزه هنری، این جلسه با حضور نیلوفر ناظری، داوود امیریان و محسن فراهانی برگزار شد.

شرکت کنندگان به صورت داوطلبانه به روی صحنه آمدند و هر کدام استنداپ کمدی خود را اجرا کردند.

ارسلان محبی به عنوان اولین نفر به روی صحنه رفت و خاطراتی از کودکی خود در روستا تعریف کرد.

نیلوفر ناظری معتقد بود اینکه یک شخص با خودش و اتفاقاتی که برایش افتاده، شوخی کند خوب است و می‌شد روی شوخی‌ها بیشتر کار کرد.

داوود امیریان نیز معتقد بود شوخی کردن با خود و خاطرات کودکی اتفاق خوبی است.

محسن فراهانی هم برای بهتر شدن متن توصیه‌هایی کرد.

امیررضا آخوندزاده به عنوان دومین هنرجو روی صحنه رفت و درباره قهوه و قهوه خوردن استندآپی اجرا کرد.

نیلوفر ناظری با اشاره به تفاوت کمدین و شومن گفت: «این استنداپ به شومن نزدیکتر بود. کمی متن پراکنده بود و در بعضی قسمت‌ها متوجه شوخی‌ها نشدم.»

داوود امیریان درباره این اجرا گفت: «کمدین‌ها باید تیپی داشته باشند که به واسطه آن شناخته شوند و این از نکات مثبت آخوندزاده است. اما به علت کوتاه بودن اجرا، متن واضح نبود.»

محسن فراهانی نیز معتقد بود بهتر است هنگام اجرا رو به جمعیت ایستاد و متن باید منسجم باشد.

سالار سنگچولی به عنوان سومین شرکت‌کننده استنداپی درباره اعتماد به نفس و عدم اعتماد به نفس اجرا کرد.

نیلوفر ناظری گفت: «ارتباط‌گیری با مخاطب در این اجرا به خوبی دیده می‌شود. ادا کردن درست جملات، استفاده کردن از تکنیک تکرار و شوخی با موضوعات روز از ویژگی‌های این اجراست.»

همچنین او توصیه‌هایی را برای بهتر شدن متن و اجرا بیان کرد.

داوود امیریان نیز پایان بندی خوب، استفاده از موضوعات روز و داشتن موضوع منسجم را از ویژگی‌های خوب این اجرا دانست.

محسن فراهانی درباره این اجرا گفت: «ارتباط با مخاطب خیلی خوب بود. یادمان باشد که در بعضی محافل افرادی هستند که نمی‌خواهند به متن بخندند و برعکس عمل کنند. به همین علت باید به اندازه و بجا با مخاطب ارتباط برقرار کرد.»

او استفاده از تکنیک تکرار را از ویژگی‌های مثبت این اجرا دانست و گفت: «در بعضی قسمت‌ها هم می‌شد نعل وارونه زد و مخاطب را غافلگیر کرد.»

حنا رفیعی کمدین دیگری بود که روی صحنه رفت و استنداپی با موضوع رژیم گرفتن اجرا کرد.

نیلوفر ناظری با اشاره به اینکه ویژگی «همذات‌پنداری» در این اجرا دیده می‎شود، گفت: «استفاده از همذات پنداری خوب است و هنگام اجرا سعی کنید که همه افراد را نگاه کنید.»

داوود امیریان گفت: «من نیز با این موضوع همذات پنداری می‌کنم و موضوع خوبی بود.»

محسن فراهانی درباره اجرا گفت: «شما چندین گام از افرادی که روی صحنه نمی‌آیند، جلوتر هستید و اجرای خوبی داشتید.»

مریم خسروی نیز به عنوان کمدین به روی صحنه رفت و درباره موضوع خود درمانی استنداپ اجرا کرد.

نیلوفر ناظری درباره نحوه اجرا گفت: «تفاوت اجرا در بعضی قسمت‌ها می‌تواند تضاد ایجاد کند و از همین راه خنده بگیرد. استفاده از لهجه هم خوب است، اما به شرطی که دیگران هم متوجه آن بشوند.»

داوود امیریان گفت: «با اینکه استنداپ با لهجه شیرین زابلی اجرا شد، ممکن است بعضی‌ها متوجه نشوند. اما انتخاب موضوع و نقد خود درمانی خوب بود.»

محسن فراهانی با اشاره به اینکه می‌توان از لهجه استفاده کرد، گفت: «در جایی که می‌دانید مخاطب متوجه لهجه و گویش شما می‌شود، می‌توانید از لهجه استفاده کنید.»

علی اکبر رهدار نیز روی صحنه آمد و استنداپی بداهه انجام داد.

نیلوفر ناظری معتقد بود اجرای خوبی انجام شد و داوود امیریان تسلط بر اجرا را از نکات مهم دانست.

محسن فراهانی هم برای بهتر شدن اجرا نکاتی را بیان کرد.

پرستش غزنوی و سرایش غزنوی به روی صحنه رفتند و هر کدام قطعه نقالی و شعرخوانی اجرا کردند.

یاسر میرشکار نیز در جلسه نقد و بررسی استنداپ کمدی روی صحنه رفت و خاطراتی درباره یک اتفاق واقعی تعریف کرد.

نیلوفر ناظری گفت: «متن بامزه‌ای بود و کمی با فاصله به ضربه نهایی می‌رسیدیم و باید فرمول مقدمه و ضربه را رعایت کنیم.»

داوود امیریان معتقد بود این اجرا در عین سادگی یک رندی در خودش داشت و استفاده از لهجه هم به آن کمک کرد.

محسن فراهانی گفت: «یکی از بهترین راه‌ها برای شوخی کردن، استفاده از تجربه زیسته است و شما به خوبی از آن استفاده کردید.»

فرشید یارمحمدی یکی دیگر از هنرجویانی بود که روی صحنه رفت و استنداپ اجرا کرد.

نیلوفر ناظری با اشاره به اینکه این اجرا بامزه بود، گفت: «شوخی با موقعیت پیش آمده، جزو شوخی‌هایی است که فقط در همان زمان بامزه است و ممکن است در جایی دیگر خنده‌دار نباشد.»

داوود امیریان نیز گفت: «خود را به آن راه زدن و استفاده از اتفاقاتی که در لحظه می‌افتد، از نکات خوب این استنداپ بود.»

محسن فراهانی نیز معتقد بود که انتخاب موضوع و داشتن خلاقیت از نکات مثبت این اجرا بود.

الهه صیادی به عنوان یکی از حاضران به روی صحنه رفت و یک نقالی از شاهنامه (بخش جنگ گردآفرید و سهراب) اجرا کرد.

استادان علاوه بر تشویق صیادی بر ادامه این راه، توصیه کردند که می‌توان این اجرا را به اجرایی کمدی هم تبدیل کرد.

محسن فراهانی دراین‌باره گفت: «برای کمدی کردن این نقالی می‌توان شعر را تغییر داد و به شعر طنز تبدیل کرد یا اینکه لحن نقالی را تغییر داد.»

در پایان به افرادی که روی صحنه رفتند و استنداپ اجرا کردند، شماره اختصاصی استندآپ کمدی مجله سه نقطه هدیه داده شد.

پایان

برای آگاهی از سایر اخبار رویداد قلمه اینجا کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.