دومین جلسه کارگاه داستان و رمان طنز در پنجمین رویداد آموزشی طنز قلمه برگزار شد

دومین جلسه کارگاه داستان و رمان طنز در پنجمین رویداد آموزشی طنز قلمه برگزار شد

دومین جلسه کارگاه داستان و رمان طنز در رویداد ملی طنز قلمه ویژه مشهد تحت عنوان «موقعیت طنز و گسترش آن» با تدریس داوود امیریان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفنر طنز حوزه هنری، امیریان در ابتدای جلسه درباره چگونگی پیدا کردن موقعیت طنز صحبت کرد.

او درباره موقعیت طنز گفت: «اگر سنگی درون یک برکه بیندازید، به ترتیب موج‌های کوچک و بزرگی دور آن ایجاد می‌شود. آن موج‌های کوچک و بزرگ که کم‌کم و پس از هم ایجاد می‌شوند، همان موقعیت طنز است. چون موقعیت‌های طنز باید ادامه‌دار باشد و اگر موقعیت طنری ساختید، نباید آن را رها کنید.»

او با مثال‌هایی از انیمیشن «شرک» و کتاب «دایی جان ناپلئون» موقعیت‌های مختلف و چگونگی گسترش‌شان را توضیح داد. امیریان تاکید کرد: «اگر به داستان‌های جدی، نگاه متفاوتی داشته باشیم، می‌توانیم موقعیت طنز بسازیم و داستان طنز بنویسیم.»

داوود امیریان با اشاره به اهمیت تخیل در داستان‌نویسی گفت: «برای هر چیزی می‌توانید داستان بنویسید. اجازه بدهید تخیل ذهن‌تان آزاد شود و چیزی را که به ذهن‌تان می‌ررسد، روی کاغذ بیاورید.»

او توضیح داد: «اگر از آثار دیگران تقلید کنید، ایرادی ندارد. اما به شرطی که به طور کامل مقلد یک اثر نشوید. تقلید از اثر، صرفا برای تمرین بیشتر است تا به مرور زمان بتوانید اثر خودتان را خلق کنید.»

امیریان با تاکید بر اینکه در داستان طنز نباید به قومیت و اعتقادات آدم‌ها توهین کرد، گفت: «تا می‌توانید روایات‌تان را شیرین بنویسید و بر ساخت موقعیت طنز تمرکز بیشتری داشته باشید. چون موقعیت طنز می‌تواند پایه یک داستان باشد.»

در پایان این جلسه زمانی به پرسش و پاسخ حاضران اختصاص پیدا کرد.

جلسه اول کارگاه داستان و رمان طنز در پنجمین رویداد آموزشی طنز قلمه برگزار شد

پایان

برای آگاهی از سایر اخبار رویداد قلمه اینجا کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.