جلسه عصر طنز در پنجمین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد

جلسه عصر طنز در پنجمین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد

در پایان اولین روز از دوره حضوری رویداد ملی طنز قلمه ویژه مشهد، جلسه «عصر طنز» برای بررسی و نقد آثار شرکت‌کنندگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفنر طنز حوزه هنری، در جلسه عصر طنز استادان دکتر اسماعیل امینی، داوود امیریان و محسن فراهانی حضور داشتند.

در این جلسه هفت نفر از شرکت‌کنندگان اثر طنز خود را در حوزه‌های مختلف نثر طنز، شعر و ترانه طنز و استندآپ کمدی، خواندند و اجرا کردند.

استادان هر یک از آثار را مورد نقد و بررسی قرار داده و توصیه‌هایی برای بهتر شدن اثر بیان کردند.

دکتر اسماعیل امینی، استفاده از تکنیک طنزنویسی را برای بیان نگاه اجتماعی به موضوعات، نکته مهمی دانست و توصیه کرد که ابراز احساسات در طنز باید با خونسردی باشد و حتی‌الامکان از اصطلاحات و تعابیر آشنا برای مخاطب استفاده شود.

او همچنین ترسیم موقعیت خنده‌دار به جای ساخت تیپ را از نکات مثبت یک اثر طنز بیان کرد.

دکتر امینی تاکید کرد که نمک شوخی‌ها و اتفاقات باید در خود اثر باشد تا به توضیح اضافه احتیاج نشود. او ضمن توضیح تعلیق معانی، استفاده خوب زبانی را از نکات خوب یک اثر طنز دانست.

داوود امیریان نیز به شرکت‌کنندگانی که متن خواندند و استندآپ اجرا کردند، فیلم سینمایی معرفی کرد و برای بهتر شدن اثرشان، راهکارهایی توصیه کرد. او استفاده از تجربه زیسته را امری مهم در خلق اثر طنز دانست.

محسن فراهانی توانایی تبدیل دغدغه به متن طنز را از نقاط قوت یک طنزپرداز دانست و  تاکید کرد که متن طنز نیازی به توضیح دوباره نویسنده ندارد و باید به تنهایی حرف خودش را بزند.

همچنین استفاده از تیتر خوب، نصیحت نکردن مخاطب و اضافه کردن اغراق و تکرار به یک اتفاق جدی را از نکات مثبت یک اثر طنز بیان کرد.

او در انتها به توصیه‌هایی برای بهتر شدن استفاده از تکنیک‌های طنزنویسی اشاره کرد.

در انتهای جلسه به هر یک از شرکت‌کنندگان که اثرشان را خواندند و اجرا کردند، یک کتاب طنز از سوی دفتر طنز حوزه هنری اهدا شد.

پایان

برای آگاهی از سایر اخبار رویداد قلمه اینجا کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.