جلسه اول کارگاه داستان و رمان طنز در پنجمین رویداد آموزشی طنز قلمه برگزار شد

جلسه اول کارگاه داستان و رمان طنز در پنجمین رویداد آموزشی طنز قلمه برگزار شد

اولین جلسه کارگاه آموزشی از سری کارگاه‌های حضور پنجمین رویداد آموزشی طنز قلمه ویژه مشهد با عنوان «چگونگی خلق داستان و رمان طنز» با تدریس داوود امیریان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر طنز حوزه هنری،در ابتدای این جلسه، نوید ولی زاده، مدیر آموزش دفتر طنز، ضمن خوش آمد گویی به شرکت‌کنندگان، برنامه کلاس‌های حضوری را تشریح کرد.

در این کارگاه داوود امیریان بعد از آشنایی کوتاه با شرکت‌کنندگان گفت: «داستان کوتاه بر اساس دو چیز یعنی موقعیت و شخصیت نوشته می‌شود. امروز درباره داستان و رمان و شخصیت‌پردازی در داستان طنز صحبت می‌کنیم.»

او داستان طنز را عدم تناسب با متناسبات تعریف کرد و با مثال‌هایی این تعریف را گسترش داد.

امیریان درباره شخصیت‌ و شخصیت طنز توضیح داد: «شخصیت همان عکس‌العمل و کنش و واکنش نسبت به اطراف است. شخصیت‌های طنز باید غلو و شیرینی خاصی در خودشان داشته باشند.

شخصیت می‌تواند محور داستان باشد و معمولا در کنار شخصیت اصلی، یک شخصیت بامزه و شیرین قرار می‌گیرد تا داستان جذاب شود.»

او توضیح داد: «برای شخصیت‌هایی که طراحی می‌کنید، زندگی‌نامه بنویسید و تمام جزئیات را درباره آن مشخص کنید. شاید از همه ویژگی‌هایی که نوشتید در داستان استفاده نکنید، اما تسلط‌تان به موضوع بیشتر می‌شود و بر آدم‌های داستان تاثیر می‌گذارد.»

امیریان در ادامه کارگاه از شخصیت‌های داستانی و سینمایی که موقعیت طنز خلق می‌کنند مثال زد و تاکید کرد با خواندن و مرور آثار دیگران می‌توانیم اطلاعاتمان را برای نوشتن داستان بالا ببریم و از آن استفاده کنیم.

او گفت: «شیرین روایت کردن، یکی از ویژگی‌های مهم اثر هنری است. گاهی یک موضوع ساده است، اما با شیوه روایی متفاوت می‌تواند آن را ماندگار کند.»

امیریان در پایان تاکید کرد: «از نوشتن و نقد شدن نترسید. زیاد بنویسید تا اثر مورد نظرتان خلق شود.»

در پایان این جلسه زمانی به پرسش و پاسخ حاضران اختصاص پیدا کرد.

پایان

برای آگاهی از سایر اخبار رویداد قلمه اینجا کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.