اولین جلسه کارگاه شعر طنز در پنجمین رویداد آموزشی طنز قلمه برگزار شد

اولین جلسه کارگاه شعر طنز در پنجمین رویداد آموزشی طنز قلمه برگزار شد

دومین جلسه از سری کارگاه‌های حضوری پنجمین رویداد آموزشی طنز قلمه ویژه مشهد با عنوان «شعر طنز چگونه متولد می‌شود» با تدریس دکتر اسماعیل امینی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفنر طنز حوزه هنری، دکتر امینی در اولین جلسه کارگاه شعر طنز ضمن معرفی فعالیت‌های خود در حوزه تدریس و شعر طنز، از شرکت‌کنندگان خواست در بحث‌های کلاس شرکت کنند.

دکتر امینی در ابتدا درباره تفاوت شوخی‌ها گفت: «شوخی دسته‌بندی مختلفی دارد و هر کدام از آنها برای طیف خاصی ساخته می‌شود. بعضی از آنها تکنیک دارند و بعضی دیگر بدون تکنیک و روزمره‌اند. اما همه آنها طنز هستند و در نوع خودشان ارزشمندند چون کنشگری دارند.»

او تاکید کرد: «برای خلق اثر طنز باید به تکنیک‌های آن حوزه اشراف داشته باشیم و  عناصرش را بشناسیم تا بتوانیم حرفه‌ای کار کنیم. در غیر این صورت دو مشکل به وجود می‌آید.

اول اینکه با ذوق‌مان مدت محدودی می‌توانیم بنویسیم و  دوم واکنش مخاطب راهنمای نوشتن ما می‌شود که راهنمای مناسبی نیست.»

دکتر امینی در ادامه درباره منطق وزن شعر در زبان فارسی توضیحاتی داد. او گفت: «وزن همان الگوی منظم بین آمدن هجاهای بلند و کوتاه است که در سراسر شعر تکرار می‌شود.»

او درباره انتخاب وزن برای سرودن شعر گفت: «سرودن شعر طنز در قالب شعر سپید، کار دشواری است و نیاز به هوشمندی و تسلط به قالب شعر سپید دارد.

بنابراین سرودن شعر طنز در قالب‌های شناخته شده مثل دوبیتی، غزل، مثنوی، بحر طویل و … برای طنزپرداز راحت‌تر است.»

اسماعیل امینی در ادامه درباره سایر قالب‌های شعری توضیحاتی داد و تفاوت‌ها و شباهت‌های دوبیتی و رباعی را تشریح کرد.

دکتر امینی درباره انتخاب موضوع شعر طنز، گفت: «برای انتخاب موضوع می‌توانیم از اتفاقات اطرافمان استفاده کنیم. اما بهتر است روی یک موضوع نمانیم و از آن درون‌مایه به حرف‌های دیگری برسیم.

پیشنهاد می‌کنم برای هر موضوع، آن معانی که تداعی می‌شود را بنویسید. شاید از همه آنها استفاده نکنید، اما حین سرودن شعر طنز، بعضی از آنها به کمک‌تان می‌آید.»

او درباره طنز در شعر گفت: «ما در طنز ارزش‌گذاری نمی‌کنیم. فقط وضعیت‌های مضحکی که می‌بینیم را نشان و گسترش می‌دهیم. با این کار نشان می‌دهیم که انسان تا چه اندازه می‌تواند در موقعیت مضحک قرار بگیرد.

به طور کلی طنز در بهم ریختگی نظام‌های نشانه‌ای پیدا می‌شود. این نظام‌های نشانه‌ای منطق‌های ذهنی ما هستند که آنها را می‌شناسیم و اگر در آن ناسازگاری ایجاد شود، به آن می‌خندیم. البته این ناسازگاری باید طوری ایجاد شود که تناسب ثانویه‌ و سازگاری دیگری به وجود بیاید.»

در پایان این جلسه زمانی به پرسش و پاسخ حاضران اختصاص پیدا کرد.

پایان

برای آگاهی از سایر اخبار رویداد قلمه اینجا کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.